Amandel-chocoladekoek zonder bakken

Laatst maakte ik deze chocolade-cashewballetjes. Een van de ingrediënten is pindakaas. Pinda’s zijn geen noten maar peulvruchten, ook wel aardnoten genoemd. Ze zijn familie van onder andere kikkererwten. Persoonlijk vind ik pinda’s een beetje moeilijk. De een beweerd dat deze aardnoten onder andere ontzettend gezond zijn voor je hart vanwege het onverzadigde vetzuur dat ze bevatten, de ander brengt pinda’s in verband met kanker omdat pinda’s schimmels bevatten met vaak een hoge concentratie aan aflatoxine, een stof die kankerverwekkend schijnt te zijn. Welkom in de verwarrende wereld van gezonde voeding. Ik geloof daarom in variatie en zoveel mogelijk onbewerkt en biologisch eten. En af en toe eet ik gewoon lekker amandel-chocoladekoek, altijd nog een stuk gezonder dan de meeste kant en klaar koeken die je koopt in de winkel.

Ingrediënten voor de amandel-chocoladekoek:

Voor de koek:

  • 2 1/2 el pindakaas
  • 50 gram amandelmeel
  • 150 gram dadels
  • 25 gram kokosolie
  • optioneel wat vanillepoeder

Voor de topping:

  • 80 gram extra pure chocolade*
  • 1 el gesmolten kokosolie
  • handje gehakte amandelen

Bereiding van de amandel-chocoladekoek:

Doe de dadels in een keukenmachine en maal ze fijn.
Voeg de kokosolie, pindakaas en het amandelmeel toe en laat de machine nog even draaien.
Bekleed een cakevorm met bakpapier en spreid het ‘koekmengsel’ over de bodem. Dit gaat het makkelijkste met een eetlepel, druk goed aan zodat je een mooie gladde bodem krijgt.

Smelt in een klein pannentje de chocolade samen met de eetlepel kokosolie.
Roer het goed door elkaar.
Als de chocolade gesmolten is giet je dit over de koekbodem.
Bestrooi direct met de gehakte amandelen.
Laat het geheel minimaal een uur in de koelkast opstijven.

Haal de koek uit de vorm en snijd er blokjes van.

Heerlijke koek zonder oven! Enjoy.

koek-zonder-bakken-2

 

*Chocolade is er in vele soorten, het loont om de verpakking te lezen. Ik gebruik het liefst biologische chocolade met een hoog cacaopercentage deze bevat het minste suiker. De meeste repen bevatten rietsuiker maar er zijn ook merken die gebruik maken van kokosbloesemsuiker of stevia.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *