Show UP, duurzaam, gezond en maatschappelijk betrokken

Soms zijn er van die weken die voorbij vliegen. Dit was zo’n week. Mijn eerste week na de vakantie was vol met alleen maar leuke en bijzondere dingen. Maandag was ik voor het eerst bij ShowUP . Show UP is een vakbeurs gericht op inkopers van woon- en kadowinkels, concept stores, webshops, warenhuizen en museumwinkels. Ook stylisten, pers en bloggers komen langs om inspiratie op te doen.
Samen met Yfke Metz ging ik op pad om nieuwe producten te spotten, leuke mensen te ontmoeten en mooie verhalen te ontdekken voor LIEFKE magazine. (En uiteraard ben ik altijd op zoek naar gezonde, lekkere en duurzame hapjes ;))

SHOW UP

(Foto: Yfke Metz)

Het was een inspirerende dag waar we ontzettend veel leuke mensen spraken.

Een paar voorbeelden:

No Nasties

SHARP SHARP healthy treats & sweets , is ontstaan vanuit de passies van Frank en Renate. Zelf eten ze geen geraffineerde suikers & gluten vanwege gezondheidsredenen. En vegan/plantaardig aangezien ze niet achter ieder element van de voedselindustrie staan & de impact op het milieu. Zij maken hun taartjes zo puur mogelijk en bouwen ieder recept op vanaf niets, zonder toevoegingen of slechte e-nummers. De taartjes zien er ook nog eens heel erg mooi uit. De taartjes zijn verkrijgbaar op verschillende plekken in Nederland. Frank en Renate hebben ook een eigen ‘Cake-bar’ in Rotterdam en ze zijn genomineerd voor de vegans award 2017! Kortom, goede reden om binnenkort een keer naar Rotterdam af te reizen.

blueberry_blossom_cheesecake_sharp_sharp_glutenvrij_vegan_suikervrij

(Foto: site Frank en Renate)

No waste

Soephoofd.nl, make soup not waste van Diana van Ewijk en Sarina Karouw.
Het doel van Soephoofd is: mensen helpen hun persoonlijke voedselverspilling te verminderen en tegelijkertijd gezonder te eten. Daar word ik persoonlijk heel blij van. Het soepje dat ik mocht proeven was stevig, lekker pittig en dus gemaakt van ‘weggooigroente’ met behulp van soepstarter. Die soepstarter gebruik je in plaats van bouillonblokjes (waarvan we inmiddels allemaal wel weten dat de meeste blokjes niet echt gezond zijn). En het leuke is dat je nu ook een liter soep naar iemand op kan sturen. Soephoofd heeft namelijk kaarten met soepstarter die je gewoon op de bus kunt doen naar iemand die wel een soepje kan gebruiken. 

soephoofd

Natuur

Helaas hebben we Carmela Bogman van de gelijknamige studio niet gesproken maar in de persruimte lag wel een heel leuk cadeautje klaar. Haar  ‘desserts voor birds’ :een ‘ijsje’ gemaakt met verschillende soorten zaden waar heel veel tuinvogels dol op zijn. Pure verwennerij voor vogels dus! Leuke verrassing: nadat de vogels het toetje op hebben, komt er een origineel lasergesneden ijsstokje tevoorschijn, in de vorm van een roodborstje, een koolmeisje of een halsbandparkietje. Alle ontwerpen van Studio Carmela Bogman worden met liefde en aandacht lokaal geproduceerd. Duidelijke natuurliefhebbers.

vogelijsje

Alles ECO

Wie ook een natuurliefhebber is, is Jurianne Matter. Zelf volg ik haar alweer een tijd op Instagram waar ze ,buiten prachtige foto’s van haar ontwerpen, vaak mooie natuurfoto’s deelt van haar ochtendwandelingen over de Bussumse heide. Ook is ze betrokken bij LIEFKE magazine. Eindelijk konden we dan nu ‘live’ kennismaken. Haar grootste inspiratiebron is de natuur en alles wat ze maakt is eco. Omdat ze simpelweg geen geld wil verdienen over de rug van de natuur of haar medemens. Mooi is volgens haar alleen maar mooi als het ook eerlijk en schoon is. Mijn persoonlijke favorieten zijn de tig leaves (die je links op de foto ziet) en de theedoeken (met name de PEAR) die niet alleen het GOTS organic logo dragen maar ook het fairtrade keurmerk.

juriannematter

(Foto: site Jurianne)

Maatschappelijk betrokken

En ten slot werden we nog blij gemaakt met een dode mus door Jasper van Tjalle en Jasper, die sinds 2012 het gelijknamige designmerk hebben. De meeste ideeën voor hun ontwerpen beginnen onder de douche. De mannen hebben een samenwerking met Pantar. Pantar biedt werk en begeleiding aan ruim 3.000 inwoners van Amsterdam en Diemen. Ze werken samen met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Het gaat hierbij gaan om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Ook kan het zijn dat ze problemen hebben (gehad) of verslaafd zijn geweest. De dode mus lijkt dan misschien een macaber cadeautje, Tjalle en Jasper maken er wel indruk mee.

dooiemus3
(Foto: site Tjalle en Jasper)

En natuurlijk waren er nog veel meer leuke, gezonde, maatschappelijk betrokken en duurzame ondernemers. Show UP is echt een aanrader! 4+5 februari is de volgende. Wie weet tot dan!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *