Slow sap van wortel, biet, bleekselderij en appel

De laatste tijd voel ik me wat minder fijn. Dat heeft te maken met de tijd van het jaar maar ook met het feit dat ik meer stress ervaar. Dat heeft veel verschillende oorzaken. Ik ben sowieso altijd wat meer naar binnen gekeerd in de donkere dagen voor kerst. Mijn studie geeft de nodige druk en de aankomende reis waar ik veel zin in heb geeft toch ook spanning. De grootste stressfactor op het ogenblik is echter onze lieve trouwe blonde viervoeter. Het gaat namelijk niet goed met mijn vriendje en dat geeft, zo vlak voor onze reis enorme stress. Het lijkt er namelijk op dat we afscheid moeten gaan nemen en dat vind ik niet te doen. Afscheid nemen is al niet mijn favoriete bezigheid maar echt definitief afscheid nemen… Ik kan er eigenlijk niet eens aan denken. Op dit soort momenten is het dus extra belangrijk om goed voor mezelf te zorgen omdat ik me anders alleen nog maar ellendiger ga voelen. Rust pakken, bewegen en goed eten. Of drinken in dit geval. Slow sap van wortel, biet, bleekselderij en appel.

Ik kocht een slow juicer tijdens mijn opleiding tot natuurvoedingsadviseur. Ondanks het feit is dat het schoonmaken van de juicer wel een dingetje is ben ik er wel reuze blij mee. In de winter vind ik het namelijk best lastig om veel groenten en fruit te eten. Er is namelijk weinig seizoensfruit en de typische wintergroenten zijn behoorlijk machtig. Wortel, appel en biet zijn goed te bewaren, bleekselderij is niet in het seizoen maar toch kocht ik een flinke bos van biologische Europese afkomst. Ik ben niet zo’n bleekselderijfan maar door dit sapje is het echt een fijne toevoeging. Het voordeel van bleekselderij is dat het zuiverend werkt. Het werkt vocht afdrijvend en bloeddrukverlagend.

Slow sap van wortel, biet, bleekselderij en appel
Ingrediënten:

  • 1 winterwortel
  • 2 stengels bleekselderij
  • 1 Chioggia biet
  • 1 appel

Slow sap van wortel, biet, bleekselderij en appel
Ingrediënten:

Tja, dit is natuurlijk niet zo moeilijk. Was de wortel, snij hem in stukken en stop hem in de slowjuicer.
Snijd de appel in vieren, haal het klokhuis eruit en maak ook hier sap van.
Schil de biet. Ik gebruikte een Chioggia biet maar je kunt natuurlijk ook een rode of gele biet gebruiken. En verdeel ook deze in stukken alvorens er sap van te maken en stop als laatste de bleekselderijstengels in je juicer.
Het beste kun je het sap direct drinken. Dan krijg je de meeste vitamines binnen, sommige vervliegen namelijk.
Mocht dat niet lukken dan direct in een fles doen, afsluiten en koel bewaren.
En alsnog zo spoedig mogelijk opdrinken natuurlijk.
Daarbij bedoel ik trouwens niet dat je het naar binnen moet klokken. Je spijsvertering begint namelijk al in je mond. Het is dus heel goed als je je sapje slok voor slok drinkt en het even in je mond houdt voordat je het doorslikt.
Ik doe daarom vaak pitten in een smoothie zodat je ook iets te kauwen hebt.
De enzymen uit je speeksel zijn namelijk nodig bij de start van de spijsvertering, ook als het om sap of een smoothie gaat.
Vandaar dat het een slow sapje is…

2 Comments

  1. yvonne schreef:

    wat mooi (kwetsbaar) dat je dit met ons deelt; ik wens je veel sterkte en liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.