gepofte knoflook

Dit is eigenlijk helemaal geen recept maar meer een tip voor een hele makkelijke smaakmaker: gepofte knoflook. Het is geen geheim dat ik gek ben op knoflook. Toen ik net mijn blog was gestart schreef ik er al een keer een blog over voor Gezond Nu, een soort ode aan de bol. Knoflook is ontzettend gezond. Het bevat mangaan, vitamine B6, vitamine C, selenium, calcium, koper, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1. Deze roomwitte teentjes geven het immuunsysteem een oppepper en kunnen de bloeddruk verlagen. Knoflook kan ook het cholesterolniveau verbeteren. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Regelmatig knoflook eten is dus echt een goed idee.

Maar zoals voor alles geldt, overdaad schaadt, zelfs bij knoflook. Van meer dan drie tenen per maaltijd kun je maagklachten krijgen. En ook als je bloedarmoede hebt dien je voorzichtig te zijn met knoflook. Maar iedere dag een teentje, daar is niets mis mee. Rauwe knoflook is soms net te heftig in een dressing of sausje. Gepofte knoflook is dan een mildere smaakmaker. Alles wat rauw is, is moeilijker te verteren. Door een hele bol te poffen in de schil krijgt de knoflook een zoetere volle smaak die ik graag gebruik in soep, sausjes, saladedressing of knoflookboter.

Gepofte knoflook, een makkelijke smaakmaker
Ingredi├źnten:

  • 1 bol biologische knoflook

Gepofte knoflook, een makkelijke smaakmaker
Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht).
Zet de bol knoflook in de voorverwarmde oven en laat deze in 10 minuten poffen.
Laat de bol afkoelen en gebruik de gepofte teentje in een gerecht naar keuze.

Denk aan knoflookboter of salade.

Bewaar de rest van de teentjes in de koelkast of pel ze allemaal uit en doe ze in een klein potje die je verder vult met olijfolie. Zo maak je heerlijke knoflook olie die je als dressing kunt gebruiken of om in te bakken.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *